Et initiativ for alle

 Innbyggerdagen er en del av Digihjelp-prosjektet, som har som mål å forebygge digitalt utenforskap og skape gode møteplasser. Arrangementet var for alle innbyggere i Vestby, uansett alder, enten man var interessert i barnehageopptak eller seniordans. Her var det noe for alle.  

Populære foredrag

Hva hvis det er mulig, da? – foredrag med Anja Hammerseng-Edin
Innbyggerdagen inviterte til foredraget «Hva hvis det er mulig, da?» med Anja Hammerseng-Edin, tidligere landslagsspiller i håndball og nå mental trener og inspirator.

I foredraget tok hun lytterne med på en stegvis utviklingsreise. Ved hjelp av effektive teknikker og inspirerende historier inspirerte hun lytterne til å finne sitt gull og fulle potensial.

Anjas hovedbudskap var at alt er mulig når man våger å kjenne på stemmen der inne og gjør justeringer uten å la frykten styre.

Forandringskraft – foredrag med Rikke Soligard
Rikke Soligard holdt også foredrag under Innbyggerdagen. Hun er programrådgiver i SOS-barnebyer og leder i Begeistringsetaten/Breivolls Venner. Rikke er prosjektleder for SAMMEN-modellene, som fokuserer på mobilisering av lokalsamfunn, ungdomsmedvirkning, inkludering og integrering.

En foreldrenettverksundersøkelse i Vestby viser at nesten halvparten av de som svarte ønsker et større sosialt nettverk.

Rikke mener sterke lokalsamfunn er avgjørende for barns rett til en god oppvekst, og at lokalsamfunnet har en viktig rolle i å gi praktisk, sosial og emosjonell støtte til barn og unge. Hun jobber for å skape engasjerte, støttende og inkluderende lokalsamfunn som kan beskytte barn og styrke familier.  

Mangfold av tilbud og tjenester i Vestby

Det var 25 ulike utstillingsbord  fra lag, foreninger og kommunale tjenester som viste frem hva de tilbyr innbyggerne. Blant annet tilbyr biblioteket i Vestby digital veiledning hver onsdag for de som vil bli tryggere på data.

Homestart Vestby informerte småbarnsfamilier om støtteordninger og hvordan man kan bli frivillig familiekontakt. Biblioteket presenterte sine digitale tjenester, inkludert e-bøker, e-lydbøker, filmstrømming, og digitale aviser og blader fra hele verden. De viste også hvordan man kan bruke bibliotekets nettside for å forlenge lånetiden og reservere bøker.

Ergoterapeutene gav råd til innbyggere i alle aldre om hvordan ergoterapi kan hjelpe med hverdagslige aktiviteter og tilrettelegging for bedre livskvalitet. Barnehagekontoret informerte foreldre om søknadsprosessen for barnehageplass og redusert foreldrebetaling.

Vestby Frivilligsentral oppfordret innbyggerne til å bli frivillige og delte informasjon om de mange aktivitetene og møteplassene de tilbyr. Datahjelpen tilbyr digital veiledning hver onsdag og søkte flere frivillige til å hjelpe med dette tilbudet.

Headspace Vestby informerte ungdom mellom 12 og 25 år om deres lavterskeltilbud, som inkluderer samtaler og ulike aktiviteter. Vestby kulturkvartal presenterte vårens program og solgte billetter til arrangementer, samt arrangerte konkurranse.

Vestby Pensjonistforbund informerte pensjonister om deres mange aktiviteter, inkludert digital opplæring, foredrag, turer, kafe, bingo, kulespillet bowls, strikkegruppe og sosiale møteplasser. Helse, arbeid og mestring gav informasjon om forebyggende og spesialiserte tjenester som barnevern og fysioterapi.

Kommunalteknikk forvaltning informerte om vannmåleravlesning, årsoppgjør, kommunale gebyrer, saneringsplaner og tilknytning til kommunalt avløp. Økonomikontoret informerte innbyggere om “Min kommune”, hvor man kan sjekke post, skjema, fakturaer, eiendomsinformasjon og byggesaker.

Sistehjelpskurs tilbød kurs i samarbeid med Vestby Pensjonistforbund og Hjemmetjenesten. Kurset gir kunnskap om hvordan man kan gi støtte til personer i livets sluttfase og er rettet mot personer over 18 år. Digital hjemmeoppfølging informerte pasienter med kroniske lidelser om hvordan digital hjemmeoppfølging kan gi økt sykdomskontroll, trygghet og mestring.

Byggesak gav informasjon om byggesaker, sanitærabonnement og utslippstillatelser.

Innbyggerdagen var en suksess, og det er håp om at dette blir en årlig tradisjon i Vestby. Arrangementet bidro og inspirerte til å skape gode møteplasser og informere innbyggerne om de mange tilbudene og tjenestene som finnes i kommunen.