Hjelp til å koordinere tjenester

Hvis du eller noen i familien din har behov for langvarige og sammensatte tjenester fra flere sektorer, kan du eller dere ha rett til å få oppnevnt en koordinator eller barnekoordinator. Du kan også ha rett til å få utarbeidet en individuell plan. På denne siden finner du informasjon om disse tjenestene, hva det innebærer, hvem som har rett på slike tjenester, hvordan du kan gå frem og hvem du kan kontakte for å få vurdert retten til koordinator, barnekoordinator og individuell plan.

Koordinator

Hva er en koordinator?

En koordinator er en person som

  • Skal sørge for at du får den oppfølgingen du trenger.
  • Hjelper deg med å få oversikt over og koordinere de tjenestene du trenger fra kommunen og andre instanser.
  • Samarbeider med deg for å sikre at tjenestene fungerer sammen, at de ulike tjenestene samarbeider og jobber sammen for å gi deg best mulig hjelp tilpasset dine behov.
  • Er din kontaktperson og veiviser.

Koordinatoren kan også hjelpe deg med å lage en individuell plan, hvis du har behov for og ønsker det. 

Hvem kan få koordinator?

Hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få oppnevnt en bestemt person som får hovedansvar for koordinering og oppfølging. Langvarige tjenester betyr at det er sannsynlig at behovet vil strekke seg over en viss tid, men det behøver ikke være evig. Koordinerte tjenester vil si at du trenger hjelp fra forskjellige tjenesteytere, og at tjenestene bør ses i sammenheng. Tjenestene må være helse- og omsorgstjenester. 

Hvis du har rett til og ønsker en koordinator, blir du spurt om dine meninger og ønske ved valg av koordinator. Det er en av dem du allerede kjenner og får hjelp fra i kommunen som blir koordinatoren din. 

Barnekoordinator

Hva er en barnekoordinator?

En barnekoordinator er en person som

  • Tildeles familien
  • Hjelper familien med å få oversikt over aktuelle tjenester
  • Sikrer mer sammenhengende og bedre koordinerte tjenester 
  • Sikrer at familien får nødvendig informasjon og veiledning.
  • Legger til rette for et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.
  • Sørger for at barnet eller ungdommen og familien får nødvendig oppfølging.

Barnekoordinatoren kan også hjelpe familien med å lage en individuell plan, hvis dere ønsker det. Barnekoordinatoren skal da også sikre fremdrift i arbeidet med individuell plan.
 

Hvem kan få barnekoordinator?

Familier som venter barn eller har barn under 18 år, der barnet har alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenestertjenester og andre velferdstjenester, har rett på barnekoordinator. Det er familien som har rett til barnekoordinator og det er foresatte som må samtykke til oppnevnelse av barnekoordinator. 

Hvis dere har rett til og ønsker en barnekoordinator blir dere også spurt om dere har ønsker for valg av barnekoordinator. Oftest velges en av de dere allerede kjenner og som barnet eller ungdommen får hjelp fra i kommunen.

Individuell plan

Hva er en individuell plan?

En individuell plan er et verktøy for å sikre at du får et helhetlig og koordinert tjenestetilbud. Hvis du får hjelp av flere tjenester på flere livsområder så kan individuell plan hjelpe til med å samle informasjon om dette på ett sted. Planen lages sammen med deg med utgangspunkt i det du trenger og det som er viktig for deg. I planen står dine mål og behov, hvilke tjenester som skal bidra, hva som skal gjøres, hvem som har ansvar for hva, og hvordan tjenestene du trenger skal virke sammen slik at du får en helhetlig oppfølging. 

  • Planen utarbeides i samarbeid med deg og eventuelt dine pårørende. 
  • Den er et viktig verktøy for å sikre at du får tjenestene du trenger, når du trenger dem. 
  • Planen kan oppdateres ved endrede behov. 
  • Individuell plan gir en oversikt over hvem som hjelper seg med å nå målene dine.
  • Det er din plan og den er basert på dine behov og hva som er viktig for deg. 


Hvem kan få individuell plan?  

Rett til individuell plan gjelder for deg som har behov for to eller flere, langvarige og koordinerte tjenester. Hvis du har rett på og ønsker koordinator eller barnekoodrinator, velger du selv om du også vil ha individuell plan. 

Hvordan få en koordinator, barnekoordinator og individuell plan?

Kontakt ansatt i kommunen eller send søknad

Du kan ta kontakt med ansatt i kommunen som du eller dere allerede får hjelp fra for å be om hjelp til koordinering av tjenester. Hvis du eller dere ønsker det, kan ansatte på vegne av dere melde behovet til Samhandlingenheten. 

Du kan også søke selv ved å sende søknadsskjema til Samhandlingsenheten. Du finner søknadsskjema nederst i artikkelen. 
Søknaden sendes til Samhandlingenheten som digital post via sikker sone, eller som brev til: Vestby kommune, område Helse, arbeid og mestring, Postboks 144, 1541 Vestby.

Samhandlingsenheten

I Samhandlingenheten jobber det saksbehandlere som tar imot søknader om tjenester og saksbehandler disse. De er kommunens koordinerende enhet og har overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan, og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator og barnekoordinator. 

Når Samhandlingenheten får melding om behov eller søknad om tjenester, blir du eller dere invitert til en samtale. 

 

Hvis du trenger hjelp eller lurer på noe, kan du ta kontakt med en ansatt i kommunen som du eller dere allerede får hjelp fra, eller ta direkte kontakt med Samhandlingsenheten.