Vedtatte prioriteringer

Politikerne i plan- og miljøutvalget har vedtatt en prioriteringsrekkefølge som byggesaksavdelingen følger når vi mottar meldinger om mulig ulovligheter. 

Prioriteringen er vedtatt slik:

  1. Forhold som er farlige for liv og helse.
  1. Ulovlige forhold som påvirker miljøet (miljøkriminalitet).
  1. Ulovlige forhold som berører kulturminneverdier, jf. kommunedelplan for kulturminner.
  1. Ulovlige forhold hvor det ikke kan påregnes at forholdet blir i samsvar med pbl. med underliggende regelverk ved ettersendelse av komplett byggesøknad.
  1. Ulovligheter som hindrer tilgang for allmennheten til strandsone og rekreasjonsområder og forhold som er til sterk ulempe for ferdselsretten og friluftsverdier for allmennheten.
  1. Forhold som er ulovlige etter pbl. med underliggende regelverk, men hvor det kan påregnes at de blir lovlige ved ettersendelse av komplett byggesøknad.
  1. Ulovlig bruk av fritidsboliger, og manglende oppfyllelse av boplikt i definerte områder av Son og Hvitsten.
  1. Andre mindre alvorlige forhold, jf. pbl. § 32-1.

Ulovligheter av mindre betydning

Ressursene som er avsatt til ulovlighetsoppfølgning skal brukes til å følge opp forhold som er vesentlige for sikkerhet for mennesker, miljø, eiendom og kulturminner. I tillegg vil vi vurdere overtredelsens omfang i seg selv, og om overtredelsen kan medføre fare eller ulempe for allmenne interesser.

Nederst på listen er det angitt «mindre alvorlige forhold» etter pbl. § 32-1. Det siktes her til bestemmelsen i plan- og bygningsloven som sier at kommunen kan unnlate å forfølge overtredelser av «mindre betydning».

Flere av henvendelsene vi mottar om mulige ulovlige byggetiltak, blir avsluttet på bakgrunn av en vurdering av at overtredelsen er av mindre betydning. Dette gjelder særlig tilspissede konflikter mellom naboer, der en part henvender seg til kommunen for å få løst en sak mellom private parter.

I vurderingen av om en overtredelse er av «mindre betydning» vil følgende momenter være sentrale:

  • Tidsmoment – hvor lenge siden er det overtredelsen ble gjort?
  • Overskridelsens art – innebærer overtredelsen kun at det mangler en formell søknad som ellers er i tråd med regelverket, eller er tiltaket i strid med viktige hensyn som brannvern, trafikale hensyn, miljømessig hensyn (for eksempel ulovligheter i strandsonen)? 
  • Hvilke hensyn bestemmelsen(e) tiltaket er i strid med er ment å ivareta?
  • Om offentlige interesser er berørt i stor eller liten grad
  • Hva som vil fremstå som en rimelig og forholdsmessig reaksjon, opp mot overtredelsen?
  • Hvilke ulemper naboer påføres ved tiltaket 
  • Hvilke andre muligheter naboer/klagere har for å ivareta sine interesser 
  • Om forholdet er ment å bli regulert i plan- og bygningsloven eller om annet regelverk kan passe bedre (naboloven ivaretar enkelte kryssende hensyn til plan- og bygningsloven)
  • Om overtredelsen er påregnelig i området 

Levegger og støttemurer i tettbebygde strøk

Byggesaksavdelingen mottar mange saker som omhandler omtvistede levegger og støttemurer i tettbebygde strøk. Dette er typiske saker som vi velger å avslutte fordi vi mener overtredelsen er av mindre betydning. Ofte dreier saken seg om en tilspisset konflikt mellom to naboer. Den oppførte leveggen eller støttemuren er kanskje plassert for nært nabogrensen, eller er noe for høy i henhold til regelverket. I andre tilfeller er tiltaket i tråd med regelverket, men ikke blitt omsøkt og det mangler derfor tillatelse fra kommunen. Dersom det ikke er andre overtredelser av reglene enn at en søknad må sendes til kommunen, kan vi komme til at overtredelsen er av mindre betydning, og at kommunen ikke skal bruke ressurser på å følge opp tiltaket etter reglene for ulovlighetsoppfølging. I disse tilfellene avslutter vi ulovlighetssaken samtidig som vi veileder om regelverket og oppfordrer parten til å sende inn søknad slik at forholdet blir legalisert.

Vi oppfordrer til dialog og minnelige løsninger mellom naboene

Vi har stor forståelse for at slik saker kan være ubehagelig for naboer og andre berørte parter. Som bygningsmyndighet forvalter vi likevel et konkret regelverk der ikke alle situasjoner, hendelser og konflikter kan eller bør løses med bistand fra oss.

Vi opplever også at i de tilfellene byggesaksavdelingen kan følge opp saken, blir ikke selve konflikten mellom partene løst selv om kommunen har krevet søknad eller fjerning av tiltaket. Vi ønsker derfor å oppfordre til dialog og en minnelig løsning mellom partene i saken. 

Et konfliktråd kan bistå med å løse en konkret situasjon gjennom dialog. Konfliktrådene er en statlig tjeneste som tilbyr mekling som metode for å håndtere konflikter. Meklerne i konfliktrådet legger til rette for møtene mellom partene i en konflikt. Det er gratis å bruke konfliktråd. Konfliktrådene håndterer hvert år et stort antall saker som omhandler konflikter mellom naboer.

Vi håper konflikter mellom naboer som har oppstått på grunn av enkle byggetiltak kan finne sin løsning gjennom dialog og mekling mellom partene.