Vannmåleravlesing via sms

Registrering av målerstand via SMS

  1. Motta SMS-varsel: Du får en SMS for å registrere målerstanden din.
  2. Sjekk målernummer: Kontroller at målernummeret i SMS-en stemmer med det på måleren din. Du finner målernummeret på Min kommune.
  3. Les av måleren: Les av vannmåleren (maks 5 sifre, inkludert alle sifre før komma).
  4. Svar på SMS: Svar kun med tall, uten tekst og komma. Hvis du taster feil, kan du sende et nytt svar. Det siste svaret blir registrert.
  5. Kvittering: Du får en kvittering når målerstanden er registrert.
  6. Feilsendt SMS: Hvis du mottar en SMS som er sendt til feil nummer, ikke svar på den. Sjekk opplysningene dine i offentlige registre og 1881. Løsningen fungerer ikke som innbyggerdialog og har ingen manuell oppfølging.

Vannmåleravlesing via nett

Registrering av målerstand

  1. Ingen SMS-registrering: Hvis du ikke sender inn målerstanden via SMS, vil du motta et brev i din digitale postkasse.
  2. Bruk kode fra brevet: I brevet finner du en kode som du kan bruke til å registrere målerstanden på leseav.no.
  3. Ønsker SMS-varsel?: Hvis du vil motta SMS-varsel neste gang, registrér mobilnummeret ditt samtidig som du rapporterer målerstanden.

Vannmåleravlesing på papir

Alternativ rapportering av målerstand

  1. Manuell levering: Hvis du ikke vil rapportere målerstanden på web, kan du levere svarslippen fra din digitale postkasse til servicekontoret på Rådhuset innen fristen.
  2. Merk deg åpningstider: Servicekontoret er stengt for publikum fra 23. desember til 2. januar.
  3. Postkasse: Du kan legge svarslippen i den lille grå postboksen på høyre side av rådhuset.