Bekymring følges opp
Samtidighetsansvar
Nivå 0 – uro/bekymring
- Er situasjonen akutt?
- Undring og observasjon
- Del bekymringen
- Avklaring
Akutt?
Obs! Ved mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt skal saken meldes direkte til barnevernstjenesten. Foresatte involveres ikke! Ved høy bekymring, kontakt politiet parallelt. Er du i tvil kan du drøfte saken anonymt med barnevernstjenesten.
- Uro/bekymring/dårlig magefølelse og observasjon fra deg selv eller andre
Konkretiser bekymring for deg selv. Drøft med kollega eller leder. Ser de saken på en annen måte enn deg? Denne drøftingen kan skje uten hinder av taushetsplikt jfr forvaltningsloven § 13 b. Bruk observasjonsskjemaet og observer barnet/ungdommen i en kort periode. Skriv ned det som gir grunn til å lure, og ha fokus på de konkrete opplevelsene.
-
Del undringen/bekymringen
Drøft med kollega eller leder. Ser de på saken på en annen måte enn deg? Så tidlig som mulig inviter barnet/ungdommen/foresatte til en samtale om uroen. I invitasjonen er det viktig at barnet/ungdommen/foresatte får vite om grunnlaget for samtalen slik at de kan forberede seg.
Husk å skrive referat fra møtet som skal sendes ut skriftlig.
- Grunn til å gå videre? Avklaring
Etter å ha drøftet saken, og snakket med barnet/ungdommen/foresatte, vurder behovet. Om det ikke er behov for å gå videre - avslutt saken. Om det fortsatt foreligger en bekymring/undring, gå videre til nivå 1 i handlingsveilederen. Samtykke må foreligge.
Nivå 1 – fra bekymring til tiltak
Obs! Ved mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt skal saken meldes direkte til barnevernstjenesten. Foresatte involveres ikke! Ved høy bekymring, kontakt politiet parallelt. Er du i tvil kan du drøfte saken anonymt med barnevernstjenesten.
- Involver barnet/ungdommen og foresatte i større grad
- Barn/unges rett til medvirkning/samtykke
- Forbered et godt møte
- Samtale
- Tiltak
- Evaluering og oppfølgingsmøter
- Veien videre
- Planlegg møte for å vurdere tiltak
Bruk dokumentasjon fra observasjon og tidligere samtaler som grunnlag for å planlegge nytt møte. Tenk igjennom aktuelle tiltak i forkant av møtet.
- Inviter til møte
NB! Vær obs på barn/ungdoms rett til medvirkning. Jo eldre ungdommen er, jo mer bestemmer de over eget liv.
Det er viktig at barnet/ungdommen og foresatte vet hva de inviteres til. Forklar godt hvorfor man ønsker møte utenom faste treffpunkt, gjerne per telefon eller ved fysisk treffpunkt. Sett av tid til å svare på eventuelle spørsmål og finn en tid som passer for alle. Send ut skriftlig invitasjon (obs, ikke innkalling) hvor det står tydelig hva agendaen er slik at de inviterte får forberedt seg.
- Møte/undringssamtale
Under samtalen, tenk igjennom:
- Hva er barnet/ungdommen/foresattes sterke sider? (beskyttelsesfaktorer)
- Hva består utfordringene av? (risikofaktorer) Hva er vi ekstra oppmerksomme på? Hva har vi observert?
- Er det noe i rammevilkårene som vedlikeholder problemet? Må noe endres?
- Hva med andre barn og ansattes holdninger/relasjon til barnet/ungdommen? Må noe endres?
- Hva skal til for å skape en positiv endring?
- Har barnet/familien nettverk som barnet kan ha nytte av for hjelp?
- Hvilke tiltak skal iverksettes på tjenestestedet?
- Hvilke tiltak skal iverksettes hjemme?
Verktøy:
- Tiltak, videre plan:
Hvilke tiltak skal iverksettes?
Hva er målene for tiltakene? Viktig å lage gode, tydelig og målbare mål.
- Evaluering og oppfølgingsmøter av tiltakene:
Oppfølgingsmøte skal gjennomføres innen 2-4 uker.
Har vi nådd målene? Er det nye mål? Bør det endres strategi?
Om måloppnåelse og ikke behov for ytterlige tiltak – dokumenter og avslutt.
Nivå 2 – tverrfaglig innsats (1-2 tjenester)
Obs! Ved mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt skal saken meldes direkte til barnevernstjenesten. Foresatte involveres ikke! Ved høy bekymring, kontakt politiet parallelt. Er du i tvil kan du drøfte saken anonymt med barnevernstjenesten.
- Møte med aktuelle instanser
- Tiltak
- Evaluering
- Veien videre
- Inviter til og gjennomfør samarbeidsmøte
Ta kontakt med aktuell tjeneste for å drøfte saken og høre om tjenesten vurderer om de har noe de kan bidra med.
Inviter barnet/ungdommen/foresatt og aktuelle tjenester med på et samarbeidsmøte. I møtet planlegges søknad/henvisning, evt tiltak. Det må avklares om det skal være et bytte av koordinator.
Avtal nytt for evaluering av tiltak.
Skriv referat fra møtet, hvor tiltak og ansvarlig for tiltak synliggjøres.
- Tiltak
Alle involverte gjør sin del av det som er avtalt. Informer koordinator dersom det oppstår hindringer eller endringer. Koordinator har oversiktsansvar.
Husk at alle har et samtidighetsansvar. Samtidighetsansvar betyr at du er ansvarlig for å følge opp barnet/den unge, også etter at bekymring er meldt til andre instanser.
- Evalueringsmøte
Evaluer de tiltakene som er iverksatt. Er målene nådd? Trengs det å bytte strategi? Nye mål?
- Avklar/avslutt
Avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes. Avklar behov for flere tjenester.
Om behov for flere tjenester inn, lag et nytt samtykkeskjema.
Nivå 3 – omfattende samarbeid mellom flere tjenester (3 eller flere)
Obs! Ved mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt skal saken meldes direkte til barnevernstjenesten. Foresatte involveres ikke! Ved høy bekymring, kontakt politiet parallelt. Er du i tvil kan du drøfte saken anonymt med barnevernstjenesten.
- Avklaring av aktuell hjelp
- Dokumentasjon og evt IP
- Tiltak
- Evaluering
- Veien videre
- Avklaring av aktuell hjelp
På dette nivået er det behov for et bredt samarbeid med barnet/ungdommen og foresatte. Her må det avklares hvilke instanser som skal involveres videre.
Bør barnevernet kobles på? Spesialisthelsetjeneste? Hva er den unges rett til helsehjelp?
Inviter til et tverrfaglig møte.
Se beskrivelse og form på invitasjon og tanker i møte i nivå 1.
Bruk tidligere forsøkte tiltak og målsettinger som utgangspunkt. Hvilke behov er ikke blitt dekket? Bør det endres strategi?
- Tiltak
Planlegg tiltak og evt søknad/henvisning i møte. Avtale hvem som gjør hva.
Etter tverrfaglig møte, de involverte tjenestene følger opp de tiltakene deres tjeneste skal utføre. Viktig å informere koordinator om det er noen endring i tjenestetilbudet og dokumentere de tiltak som gjøres.
Husk at alle har et samtidighetsansvar. Samtidighetsansvar betyr at du er ansvarlig for å følge opp barnet/den unge, også etter at bekymring er meldt til andre instanser.
- Dokumentasjon og eventuelt individuell plan
Avklar om det burde være et skifte av koordinator. Det bør være tjenesten/personen som er nærmest barnet som koordinerer. Om barnevernet er involvert vil det være naturlig at de koordinerer.
Barnet/ungdommen kan ha rett på, og ønske seg individuell plan.
- Evaluering
Arbeidet evalueres jevnlig, og det holdes oppfølgingsmøter. Første oppfølgingsmøte skal gjennomføres inne 2 -4 uker.
Det gjøres vurderinger på om tiltakene har ønsket effekt, eller om man bør endre måte å jobbe på. Om man ser at tiltakene har ønsket effekt gjøres det vurderinger på om man kan avslutte tjenestene, eller evt gå ned til nivå 2 eller 1.