Byggesaksbehandlingen er basert på tillit til aktørene
Når kommunen behandler byggesaker, så skal kommunen legge til grunn de opplysningene som kommer frem i søknaden og fatte vedtak basert på disse med mindre det er åpenbare feil og mangler ved søknaden. Søknadsbehandlingen baserer seg på gjennomgang av skriftlige dokumenter og tegninger. Hvis søkeren har krysset av i søknadskjemaet for at alle tekniske krav (TEK17) er fulgt, så skal kommunen legge dette til grunn ved sin behandling av byggesaken.
Byggesaksbehandlingen bygger videre på et ansvarsrettssystem som innebærer at profesjonelle foretak erklærer ansvar for ulike deler av byggesaken. Kommunens oppgave ved behandling av byggesaken er å påse at det er erklært ansvar for de nødvendige fagområdene.
Plan- og bygningsloven overlater derfor i utgangspunktet ansvaret for oppfyllelse av lovens krav til dokumentasjon og teknisk utførelse til tiltakshaver og ansvarlige aktører i byggesaken. Byggesaksbehandlingen kommunen gjør er dermed basert på tillit til aktørene.
Hvorfor kommunen utfører tilsyn
For at lovens tillitsbaserte system skal virke etter sin hensikt er det nødvendig at kommunen i tillegg til å behandle byggesaker, fører tilsyn i byggesakene.
Tilsynet skal sikre at det oppnås kvalitet og forsvarlig utførelse av byggetiltakene, og at lovgitte krav og tillatelser følges. Gjennom tilsynet påser kommunen at aktørene er bevisste på sitt ansvar, jobber systematisk og kvalitetssikrer arbeidet sitt.
Kommunen kan føre tilsyn med alle deler av byggesaken, og med alle funksjoner som har erklært ansvar i byggesaken. Tilsynet kan være basert på gjennomgang av skriftlige dokumenter (dokumenttilsyn) eller gjennomføres ved befaring (stedlig tilsyn).
Kommunens intensjon er at tilsynet skal virke opplærende, forbyggende og holdningsskapende for både byggenæringen, og for innbyggerne i kommunen. Sett i en større sammenheng skal kommunens tilsyn bidra til å redusere de samfunnsmessige kostnadene som følger av byggefeil.
Kommunens intensjon er videre at vi gjennom vårt tilsynsarbeid oppnår økt kjennskap til og kunnskap om partene i bransjen. Dette håper vi igjen bidrar til økt dialog, samarbeid, og en gjensidig tillitt mellom partene. På denne måten håper vi at vi oppnår en felles forståelse og kan jobbe sammen mot det samme målet: Gode bygg og kvalitet i bransjen!