Informasjon om tunnelboremasser fra Blixtunnelen

Under byggingen av Blixtunnelen på Follobanen ble det tatt ut ca. 7 500 000 tonn med tunnelboremasser. Mesteparten av disse massene ble gjenbrukt på Åsland, men i starten ble 1 290 000 tonn levert til eksterne mottak i Vestby næringspark og Vestby Skogsdeponi.
 
Etter at det ble oppdaget forhøyede konsentrasjoner av sulfat og uran i sigevannet fra massene på Åsland, påla Statsforvalteren Bane NOR å gjennomføre en miljørisikovurdering av massene levert til Vestby.

Resultatene viste:
  • Miljørisikoen for mottakene i Vestby er lav.
  • Det er ingen strålingsfare fra massene, bekker eller området.
  • Det er ingen helsefare ved opphold i området.
  • Risikoen for drikkevannsbrønner i nærheten er lav.
  • Miljørisikoen ved bruk av massene er lav.
 
Statsforvalteren bekreftet 13. juni 2024 at Bane NOR hadde fulgt pålegget, men krevde fortsatt overvåkning av bekker og drikkevannsbrønner. Overvåkningen er ikke tidsavgrenset, og dersom det oppdages forurensning som gjør drikkevannet utrygt, må Bane NOR iverksette tiltak. 

Overvåkning av bekker og drikkevannsbrønner

Bane NOR har engasjert NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) i Ås til å overvåke bekker og drikkevannsbrønner i Vestby. Fra april 2024 har prøvetakingen økt fra kvartalsvis til månedlig.
 
Alle berørte grunneiere får resultatene for sin drikkevannsbrønn direkte fra NIBIO etter hver prøvetaking. Kommunen mottar overvåkningsresultatene periodisk, og vi vil publisere rapportene fortløpende på denne nettsiden.
 
Per mai 2024 viser resultatene at uran- og sulfatkonsentrasjonene er godt under grenseverdiene. Prøvene viser også forhøyet innhold av mangan og jern i mange drikkevannsbrønner, noe som skyldes naturlige forhold i området og ikke avrenning fra tunnelboremassene.

Har du spørsmål om overvåkningen eller resultatene?

Bane NOR besvarer dine spørsmål. Du kan ta kontakt via Bane NOR sitt kundesenter på telefon +47 477 70 098, eller sende en e-post til follobanen@banenor.no

Se også Bane NOR sin informasjonsside om Follobaneprosjektet.