Søknaden skal inneholde
Krav om sammenslåing av eksisterende eiendommer (matrikkelenheter) sendes skriftlig til kommunen. Kravet må være undertegnet av den eller de som har grunnbokshjemmel, etter matrikkelloven § 18.
Søknaden skal inneholde;
- Skjema krav om sammenslåing (finner du under).
- Kart over grenser for de eiendommer kravet gjelder.
- Bekreftelse på at hjemmelshaver til en eventuell bruksrett er varslet.
Saksgang og vilkår
Når kommunen finner at vilkårene for sammenslåing er til stede, føres sammenslåingen i matrikkelen og det sendes melding om dette til tinglysningen. Når eiendommen er tinglyst, vil du motta et nytt matrikkelbrev.
Følgende vilkår må være oppfylt før sammenslåing kan gjennomføres:
- Eiendommene må ligge i samme kommune.
- Eiendommene må ha samme hjemmelshaver.
- Eiendommene må grense til hverandre (det kan gjøres unntak i spesielle situasjoner).
- Sammenslåingen må oppfylle matrikkelloven § 18 og matrikkelforskriften § 43.
- Sammenslåingen må ikke føre til prioritetskollisjon mellom panthaverne.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle, og eventuelt matrikkelføre krav om sammenslåing av eiendommer innen 6 uker etter matrikkelforskriftens § 19.
Gebyr - Hva koster det?
Sammenslåing av eiendommer er ikke gebyrbelagt.
Se kommunens gebyrregulativ under for kart- og oppmålingsarbeider.