Anbudsprosess og ferdigstillelse

I anbudsprosessen ved utlysningen og inngåelse av entreprisekontrakten for Garderveien er det selvfølgelig stilt like tildelingskriterier og frist for ferdigstillelse av prosjektet for alle som har deltatt i anbudskonkurransen.

Alle entreprenørene som har levert inn tilbud har hatt samme dato for ferdigstillelse å forholde seg til, 01.07.2025, i tillegg til delfrist for gjennomkjøring av buss over Sentrumsbrua til Kroerveien fra 16.08.2024 (Skolestart 2024).

Fremdriftsplan

Innenfor de angitte fristene er det opp til entreprenøren å legge frem fremdriftsplan som viser at de vil komme i mål til ferdigstillelsestidspunktet, som er vurdert og krevd av kommunen.
Det er mottatt fremdriftsplan med inngitt tilbud i konkurransen, og det leveres fortløpende oppdatert fremdriftsplan på byggemøtene mellom byggherre (kommunen) og entreprenøren hver 14. dag.

Det er i dag ingen holdepunkter for at entreprenøren er forsinket eller ikke vil kunne holde planlagt fremdrift. I fremdriftsplanen er det også lagt inn slakk til at mindre utfordringer underveis ikke skal utløse forsinkelse for ferdigstillelsen.

Krav til miljø

Kravet om bruk av minimum 60% utslippsfrie anleggsmaskiner er stilt som en del av tildelingskriteriene i anbudskonkurransen, og er i tråd med kravet for alle offentlige anskaffelser om minimum 30% vekting av miljø, og med valg av øvrig vekting på 30% kvalitet og 40% pris. Vinneren av anbudskonkurransen var den som oppnådde høyest sum når alle kategoriene ble lagt sammen.

I dette tilfellet mottok kommunen tilbud med bruk av 100% utslippsfrie anleggsmaskiner, og entreprenøren har altså tilbudt en bedre miljøprofil enn påkrevd.

Entreprenøren har tilbudt denne løsningen, og de er da også forpliktet til å levere i tråd med inngått kontrakt og frist for ferdigstillelse. Entreprenøren har altså i sitt tilbud måttet ta høyde for driftstid, ladetid og fremdrift på lik linje med øvrige tilbydere som i større grad skulle brukt fossilt drivstoff, men levere til samme sluttidspunkt.  

Åpning av Sentrumsbrua

Diskusjonstemaet om forsinkelse skyldes i stor grad en uttalelse fra fylkeskommunens representant til Vestby avis, hvor det ble implisert at arbeidene var forsinket som følge av forventningen om at brua skulle vært åpnet igjen 1. november, og at entreprenøren hadde noe ladeutfordringer på sine innleide maskiner. Vi ønsker å avklare at det ikke har vært stilt noen frist for gjenåpning av brua i kontrakten, bortsett fra for kollektivtrafikk per. skolestart 2024. Det blir derfor feil å snakke om oversittelse av frist eller forsinkelse av åpning av brua. Det er stilt krav om at Sentrumsbrua skal åpnes når byggearbeidenes fase 2 skal igangsettes, som innebærer stenging av Garderveien ved Mølleveien og samtidig åpning av den nyetablerte omkjøringsveien.  

Vi ønsker å fremheve med positivt fortegn at Vestby kommune har fått velge en entreprenør med en slik positiv miljøprofil for sin utførelse av arbeidene, og synes det er synd at dette er blitt forvridd til noe negativt.  

Midlertidig situasjon

Hva gjelder situasjonen for de som er berørt i sentrum, både trafikanter og næringsdrivende så er det dessverre slik at enhver utbygging vil gi ulemper underveis. Vestby sentrum skal gjennom en stor utvikling og utbygging i årene som kommer. Med kun to overganger over jernbanen i Vestby sentrum er det dessverre uunngåelig med trafikale utfordringer underveis i prosjekter hvor bilveier stenges. Alternativet ville være å ikke bygge ut den infrastrukturen slik den er vedtatt i Sentrumsplanen. Det ville innebære å stanse utviklingen av Vestby sentrum.

Vi minner om at dette er en midlertidig situasjon, og slik prosjektets fremdrift ligger an – så skal og vil Sentrumsbrua være åpen igjen for trafikk mot Kroerveien før jul.