Samfunnsdelen

Gjeldende samfunnsdel ble vedtatt i 2023. Det ble da vedtatt en helt ny struktur med hovedmål, delmål og strategier. Denne strukturen er blitt fulgt opp i handlingsprogram, 
temaplaner og den generelle driften av kommunen. 

Samfunnsdelen skal rulleres i perioden 2025 til 2026 for å vurdere mindre justeringer i målstrukturen.

Arealdelen

Gjeldende arealdel ble vedtatt i 2023. Den inneholder blant annet juridiske bestemmelser og et detaljert plankart. 

For ni områder og bestemmelser foreligger det innsigelser. Det pågår mekling og dialog med Statsforvalteren og fylkeskommunen. Der det er innsigelse gjelder inntil videre forrige arealdel.

Departementet har vedtatt statlig bygge- og deleforbud og underrettet kommunen om at det vil vurdere om det er grunnlag for å endre arealdelen når det gjelder IKEA-jordet. Kommunen mener vedtaket er ulovlig.

Arealdelen skal rulleres i perioden 2025 til 2027. 

Ved siste rullering av arealdelen ble det vedtatt noen forhold som var uklare eller som i ettertid viser seg å ikke fungere etter hensikten. Disse skal vurderes på nytt:

  • Hvor og hvordan det bør tilrettelegges for mikrohus? Etter teknisk forskrift, arealdelen og eksisterende reguleringsplaner er det svært begrenset hvor mikrohus kan bygges i Vestby.
  • Ved sluttbehandlingen ble det vedtatt nye formuleringer for utendørs belysning. Bestemmelsene er utformet slik at de er vanskelig å følge opp i byggesaker. Skal det være bestemmelser om utendørs belysning må disse utformes på nytt.
  • I strandsonen ble det lagt inn enkelte mindre areal for boliger. Hensikten med dette var å gjøre det mulig med enkle tiltak for de som faktisk har lovlig helårsbolig i bruk i strandsonen. I ettertid viser det seg at mange av disse boligene i praksis blir benyttet som hytter. Alle hytter i strandsonen bør vurderes å bli behandlet på samme måte uavhengig av om bygningen er registrert som hytte eller bolig i matrikkelen.
  • Ved sluttbehandlingen ble det vedtatt at «Alle hyttetomter som er foreslått endret til LNF, beholder gjeldende arealformål som fritidsbebyggelse. Dette gjelder også fradelte tomter». Dette åpner for en god del ny hyttebygging. Omfanget og lokaliseringen av disse nye hyttene var ikke kjent når vedtaket ble fattet. Det skal vurderes om det er riktig å åpne for ny hyttebygging i et slikt omfang og eventuelt lokalisering av slik ny hyttebygging.

Arealdelen skal også vurdere:

  • arealnøytralitet og økologisk kompensasjon. 
  • hensynsområder for sammenhengende viltområder og trekkveier.
  • bevaring av rekrutteringstrær.
  • endringer i gjeldende planer på bakgrunn i klimaendringer, naturfarer og vassdragsmiljø.
  • om areal for utbygging og som ikke er utbygd, kan tilbakeføres til natur, dyrka eller dyrkbar mark.
  • tilrettelegging av areal for næringsutvikling, enten som fortetting av eksisterende areal eller ved å legge ut nye areal. For Vestby næringspark skal dette sees i sammenheng med eventuell finansiering av nytt E6 kryss.
  • forenkling av plansystemet ved tilpasninger av kart og bestemmelser slik at enkelte eldre reguleringsplaner kan oppheves (Blant annet 0012 Sonsveien holdeplass, 0060 Hølendalen, 0084 Ny E6 Vestby Ås og 0086 Ny E6/jernbane).
  • trase for hovedvannledning Sletta – Ås.
  • Damåsen for omgjøring fra hytteområde til bolig.
  • om enkelte strekninger med kommunal vei skal overføres til private.
  • mindre justeringer av kart slik at det blir bedre samsvar mellom eiendomsgrenser, plangrenser og formålsgrenser i arealdelen.
  • Innfartsparkeringsplasser.
  • om eksisterende areal for renmassemottak fremdeles er aktuelle.
  • andre mindre justeringer i kart og bestemmelser.